Home » Lesprogramma

Lesprogramma

Het lesprogramma van de Rabo AZ Voetbaltoer is ontstaan om kinderen bewuster te maken van verschillende belangrijke thema’s. De opdrachten in het lesprogramma helpen om dit te realiseren. Op deze pagina schetsen wij een beeld van het lesprogramma. Bij de start van de Rabo AZ Voetbaltoer 2017 ontvangen de deelnemende klassen een inlogcode waarmee men het lesprogramma kan downloaden.

Planning lesprogramma 2017*

8 februari Kick-off bij deelnemende scholen door AZ-speler of -trainer en medewerker Rabobank
8 februari - 3 maart Thema Respect
18 februari - 26 feb. Voorjaarsvakantie**
6 maart - 17 maart Thema Voeding
20 maart - 31 maart Thema Omgaan met Geld
3 april - 14 april Thema Samenwerken en Bewegen
30 april – 8 mei Meivakantie**
19 mei Deadline inleveren eindopdracht
19 mei - 5 juni Stemmen op je favoriete klas
9 juni Bekendmaking winnaars clini Rabo AZ Voetbaltoer
juli

Clinics Rabo AZ Voetbaltoer

*) In verband met het mogelijk wisselende speelschema van AZ zijn alle data onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.
**) In het lesmateriaal en de planning is rekening gehouden met evt. meerweekse vakantieperiodes.

In negen weken worden de volgende vier thema’s behandeld:

  • Respect
  • Voeding
  • Omgaan met geld
  • Samenwerken & Bewegen

Het lesprogramma bestaat uit de volgende onderdelen:

Filmpjes

Iedere les begint met het afspelen van de introductiefilm vanaf de website waarin presentator Erik Jan Brinkman de vier thema’s behandeld. Hij laat door middel van interviews en het meelopen met spelers zien hoe de thema’s binnen de organisatie van AZ (zowel de selectie als jeugdopleiding) leven. Tijdens de eerste les kan ook nog het promotiefilmpje worden afgespeeld om de leerlingen te laten zien wat de Rabo AZ Voetbaltoer is.

Erik-Jan, de vaste presentator van de filmpjes van Rabo AZ Voetbaltoer

“Hallo, mijn naam is Erik Jan en ik ben de vaste presentator van de filmpjes van de Rabo AZ Voetbaltoer. Misschien kennen jullie mij al van AZ TV?”

Lesstof

De lesstof is terug te vinden in de leerkrachtenhandleiding, die na inschrijving voor de Rabo AZ Voetbaltoer op deze website is te downloaden. Hierin is alle lesstof verwerkt. Ook kunnen als hulpmiddel PowerPoint presentaties gedownload worden.

Opdrachten

Er is een onderscheid tussen oefenopdrachten en eindopdrachten. In de lesstof zitten diverse oefenopdrachten verworven. Om veel interactie te krijgen tussen de leerlingen, de leerkrachten en AZ is het aan te raden om deze opdrachten daadwerkelijk te behandelen in de klas. Aangezien AZ als leidraad wordt gebruikt, worden de opdrachten logischerwijs als team (klassikaal) gemaakt. Afsluitend aan elk thema dient er op deze website een eindopdracht te worden ingeleverd en hiermee maakt elke klas kans om de voetbalclinic te winnen. Alle informatie hierover is terug te vinden in de leerkrachtenhandleiding.

Tip: voor het maken van een filmpje kunnen jullie heel eenvoudig een mobiele telefoon gebruiken!

Clinic (alleen voor de winnaars)

Om de clinic te kunnen winnen moeten alle vier eindopdrachten zijn ingeleverd via deze website. Voor de laatste opdracht (samenwerken) moeten na inleveren zoveel mogelijk stemmen worden verzameld. Dit bepaald 50% van de eindscore. De tweede 50% van de eindscore wordt bepaald door het oordeel van de jury bestaande uit medewerkers van AZ en Rabobank. Meer informatie over de voetbalclinic >

Hulpmiddelen

De basis van het lesprogramma vormt deze website. Na inschrijving ontvangt de leerkracht een inlognaam en wachtwoord en kan via de website de volgende informatie worden gedownload:

  • Filmpjes
  • Leerkrachtenhandleiding
  • PowerPoint presentatie

Benodigdheden:

  • Internetverbinding voor het tonen van de filmpjes vanaf de website
  • PowerPoint voor het tonen van de PowerPoint presentatie

Lesopbouw stappenplan

Wij adviseren de les op te bouwen volgens een stappenplan. Door deze stappen te doorlopen worden de leerlingen zich optimaal bewust van de lesstof.

  • Stap 1 is introductiefilm bekijken.
  • Stap 2 is theorie van het betreffende thema bespreken.
  • Stap 3 is het behandelen van de verschillende oefenopdrachten.
  • Stap 4 is het maken van de eindopdracht. Dit gebeurt te allen tijde klassikaal.

Kick-off bij deelnemende scholen door AZ-speler of -trainer en medewerker Rabobank

1rqxQKrt9WAY